Vi använder cookies för att ge dig en riktigt bra shoppingupplevelse i vår butik. Genom att fortsätta surfa här godkänner du cookies.
Jag förstår Mer information
Trygg e-handel Kundklubb Sparköp-konto 033-14 14 00 order@sparkop.se Följ oss

Köpvillkor

Kostnadsöversikt

Frakt
Frakt till utlämningsställe
5-7 arbetsdagar leveranstid
59 kr
Returfrakt69 kr
Avgift vid outlöst paket199 kr
Betalsätt
Sparköp Månadsfaktura25 kr
Sparköp KontoFrån 20 kr
Postförskott (betala hos utlämningsställe)50 kr
Kortbetalning (VISA, MasterCard, Swish)0 kr

Allmänt

När du lägger en beställning hos oss på Sparköp Postorder AB (hädanefter kallat "Vi", "Oss" eller "Sparköp") kan du känna dig trygg med att vi kommer göra vårt yttersta för att ge dig bästa möjliga service – något som varit en hjärtefråga för oss sedan starten 1980. Självklart är hela butiken skyddad med ett utmärkt säkerhetscertifikat!

Vi accepterar endast köp från dig som fyllt 18 år eller har målsmans skriftliga godkännande.

Vid slutförande av beställning får du din orderbekräftelse direkt på skärmen, skickat till din e-post om sådan är angiven samt i ditt paket.

Du kan beställa via telefon, ordersedel från katalogen eller här i vår "Trygg E-handel"-certifierade webbutik.

Vi i kundtjänst finns för dig så tveka aldrig att kontakta oss. Vi svarar snabbt på e-post och alltid inom två arbetsdagar!

I den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning, reserverar vi oss för att fel i information och funktioner kan ske och åtar oss att korrigera omgående efter upptäckt. Detta avser allt såväl kampanj- som produktinformation och gäller texter, bilder, priser, villkor och köpprocessen i sin helhet.

Alla priser är angivna inklusive moms.

Betalsätt

Välj det betalsätt som passar dig. Vi erbjuder dig trygga köp via månadsfaktura, konto och postförskott och direktbetalning med VISA, MasterCard och Swish.

Skicka aldrig pengar i förskott utan använd dig alltid av något av våra betalsätt. Vi ansvarar ej för någon form av förskottslikvid.

Sparköp Månadsfaktura

Tryggt fakturaköp med lång räntefri kredit. Med månadsfaktura samlar du alla dina köp under samma månad på en faktura med en tillkommande fakturaavgift på 25 kr.

EXEMPEL

Handlar du idag kommer din faktura till din brevlåda i mitten av november med sista betaldatum 2021-11-30. Fakturan avser alla köp gjorda under oktober.

Vi kommer att kreditpröva ditt fakturaköp och max kredit vid första köptillfället är 1500 kr.

Vid försenad betalning av fakturan skickar vi en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kr.

Du kan enkelt delbetala din faktura genom att betala ett lägre belopp. När du får din faktura betalar du det lägsta beloppet som står på fakturan eller valfritt högre belopp. Om du väljer att delbetala fakturabeloppet eller om betalning helt uteblir övergår resterande belopp automatiskt till betalsätt Sparköp Konto, vänligen se nedan för ytterligare information.

Sparköp Konto

Vi erbjuder låga lägsta-belopp och betalfria månader. Läs fullständiga villkor här eller kontakta oss för mer information.

Postförskott

Betala hos ditt utlämningsställe när du hämtar ut ditt paket, postförskottsavgiften är 50 kr.

Betalkort

Du kan handla med Visa, MasterCard eller Swish och vi tar ingen avgift för detta. Vi använder 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. När du väljer detta alternativ sker transaktionen genom vår betalningsförmedlare Nets Sweden AB (PCI DSS certifierade) som hanterar säkerheten och dina kortuppgifter. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning.

Leverans

Alla våra leveranser hanteras av Schenker AB och det är deras utlämningsställen som nyttjas. Alla paket är spårbara för din trygghet.

Leveranstid & kostnad

Leveranstiden till ditt utlämningsställe är normalt 5-7 arbetsdagar och fraktkostnaden är 59 kr.

Vid dröjsmål, det vill säga att du har inte fått varan inom utlovad tid, äger du som kund rätt att häva köpet och det gör du genom att kontakta oss.

Beroende på utlämningsställe så ligger ditt paket kvar 14-30 dagar innan det återsänds till oss. Hämtar du inte ut ditt paket behöver vi debitera dig frakt och hanteringskostnad vilket är en avgift på 199 kr.

Felaktig eller skadad vara

Vi står för risken under transport till ditt utlämningsställe. Skulle en skada ha uppstått när du får paketet, anmäl detta genast till oss eller utlämningsstället. Upptäcker du skadan först då du öppnat paketet anmäler du det till oss i kundtjänst. Är det fel på varan står vi för risken vid returtransport.

Ångerrätt, returer & byten

Hos oss har du hela 30 dagars ångerrätt samt full retur- och bytesrätt!

  • Du som köpare står för returfrakt à 69 kr om inget annat anges.
  • Returnera ditt paket via valfritt Schenker AB utlämningsställe.
  • Använd den förtryckta returfraktsedeln som du hittar i ditt paket.
  • Skicka aldrig returer som postförskott.

Ångrar du hela ditt köp?

Nyttja din ångerrätt om du önskar returnera hela din beställning, du har 30 dagar på dig efter att du hämtat ut ditt paket! Vänligen uppmärksamma att du måste hämta ut paketet från utlämningsstället, annars betraktar vi det som ett outlöst paket med avgifter som följd, istället för att du ångrat ditt köp. Meddela oss i kundtjänst via e-post, telefon eller brev att du önskar ångra köpet samt ange kundnummer och följe-/G.nr som du finner på din följesedel. Du behöver inte ange något skäl till varför du önskar ångra ditt köp. Du kan också använda dig av en ångerblankett som du kan ladda ner här.

Snarast möjligt, men inom max 14 dagar från att du skickade meddelandet, ska varan/varorna sändas åter till oss.

Om du frånträder avtalet och ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka hela summan för köpet samt fraktkostnad från oss till dig i de fall du inte behåller andra varor i samma leverans. Vänligen notera att du står för returfrakten.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet/ångra ditt köp under förutsättning att vi har fått varan åter eller ett bevis på att den är skickad.

Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Har du handlat mot postförskott sker återbetalning via SUS (Swedbanks utbetalningssystem). Om återbetalningsbeloppet är mindre än 100 kr gör vi inte återbetalning via SUS utan beloppet kommer då läggas som ett tillgodo på kundkontot, vid frågor gällande detta är man välkommen att kontakta kundtjänst.

En förutsättning för att du ska kunna utnyttja din ångerrätt och få hela varans pris samt övriga kostnader återbetalda är att varan är i väsentligt oförändrat skick. Om varan utsatts för slitage/gjorts obrukbar har vi rätt att göra avdrag för värdeminskning innan pengarna återbetalas.

Vill du returnera en del av din beställning?

Vid retur av enstaka produkter, och inte hela beställningen, betalar vi inte tillbaka frakt och eventuell kostnad för valt betalsätt då dessa avgifter är gemensamma med de produkter du behållit.

Om varan returneras pga. att den är defekt eller fellevererad debiterar vi inte returfrakten.

Ersättningsvara

Om en vara tagit slut för gott och vi har en likvärdig eller bättre vara, som vi kan erbjuda till samma pris, skickar vi den för påseende. Vill du inte ha den får du självklart sända tillbaka den, vi återbetalar returfrakten.

Så här returnerar du

Följ de instruktioner för retur som du hittar på retursedel/returetikett i din leverans. Saknar du retursedel/returetikett är du välkommen att kontakta kundservice. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 69 kr om inget annat anges. Returavgiften debiteras oavsett returens storlek eller antal artiklar. Om din retur är en reklamation eller om du fått fel vara, debiteras inga avgifter för retur eller frakt.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om det är fel på varan skall du reklamera detta snarast och gärna inom 2 månader. Du kontaktar oss i kundtjänst via telefon, brev eller e-post och anger att du önskar reklamera samt ange kundnummer och följe-/G.nr som du finner på din följesedel. Ange också vilken/vilka artiklar det gäller. Bifoga gärna returfraktsedeln, samt ange orsaken till returen.

När vi mottagit den reklamerade varan tar vår returavdelning ställning till reklamationen. Vid en godkänd reklamation står vi för frakt och returfrakt kring varan du har reklamerat. Återbetalning kommer att ske snarast möjligt men inte senare än 30 dagar från det att vi mottog varan från dig.

Returadress:
Sparköp Postorder AB
C/O DB Schenker AB
Ryssnäsgatan 15
50464 BORÅS

Tvist rörande reklamation kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden eller EU ODR.

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: www.ec.europa.eu/odr

Personuppgifter

Sparköp Postorder AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter du som kund lämnar till oss.
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Kontakta oss

Sparköp Postorder AB
BOX 911
50110 Borås

order@sparkop.se
Frågor som skickas till oss via mail besvaras inom 48 timmar (vardagar).

033-14 14 00
Vår kundtjänst ger dig personlig service alla vardagar mellan kl 8-17.

Org.nr. 556210-1484

Sparköp är medlem av Svensk Digital Handel och Trygg E-handel